19.03.2024

5-те щорічне BIG TRADE-MARKETING SHOW-2021: У ВСІ ТЯЖКІ – подія року для трейд-маркетологів України

5 лютого в Києві відбулась щорічна, 5-та за рахунком, Всеукраїнська конференція «Big Trade-Marketing Show-2021: У всі тяжкі», яка стала головною подією року для вітчизняних трейд-маркетологів.

Це єдиний в Україні спеціалізований захід для фахівців у сфері трейд-маркетингу та суміжних галузей. На зустрічі зібралися понад 200 топ-маркетологів, керівників маркетингу та продажів, трейд-маркетингу, бренд-менеджменту, керівників програм лояльності рітейлерів і постачальників. Були присутні також мерчандайзингові агентства, розробники IT рішень для рітейлу, постачальники обладнання тощо. Учасники конференції обговорили тенденції розвитку трейд-маркетингу в сучасних умовах, а також провели перемовини з чинними та майбутніми партнерами.

Організатором конференції виступила В2В медіа-група TradeMasterGroup.

Конференції TradeMasterGroup, окрім інформативних виступів спікерів, відрізняються динамічними інтерактивами, і ця зустріч не стала виключенням. В рамках «Big Trade-Marketing Show-2021: У всі тяжкі» відбувся 2-й Всеукраїнський Merchandising Battle. Нагадаємо, що вперше цей конкурс на території України був проведений минулого року і одразу потрапив до Книги рекордів України.

Цього року в Merchandising Battle взяли участь мерчандайзингові команди від провідних компаній, які працюють з викладкою та просуванням товарів у роздрібній торгівлі.

Переможці баттлу компанії «Май Україна» та «Корпорація Біосфера» також отримали дипломи Книги рекордів України за унікальні показники конструкцій-викладок.

Окрему нагороду отримала компанія «Трейд Мастер Груп» за встановлення рекорду України як організатора наймасштабнішого бізнес-заходу у сфері трейд-маркетингу.

Розподіл учасників за сферами діяльності виглядав так:

  • виробники – 42%;
  • суміжні галузі (ІТ, консалтинг, послуги для рітейлу) – 26%;
  • рітейлери – 17%;
  • дистриб’ютори – 15%.

Розподіл аудиторії за рівнем менеджменту виглядав наступним чином:

  • директор з маркетингу, маркетолог – 26%;
  • трейд-маркетолог, бренд-менеджер – 17%;
  • директор, комерційний директор – 15%;
  • директор з продажів, менеджер – 12%;
  • директор з розвитку – 8%;
  • мерчендайзер – 8%;
  • власник, генеральний директор – 7%;
  • керівник відділу трейд-маркетингу – 7%.

Партнерами конференції стали компанії:

На початку конференції з привітальним словом до учасників виступила модераторка BIG TRADE-MARKETING SHOW-2021: У ВСІ ТЯЖКІ Леся Іванченко, заступник генерального директора по торгівлі та маркетингу ТОВ «Супермаш».Відкрила конференцію Марина Забарило, комерційна директорка Consumer Panel & Services Ukraine GfK. Вона презентувала дослідження на тему «Що хочуть покупці від брендів у період кризи?»

Спікерка наголосила, що карантинні обмеження змінили загальну картину каналів продажів FMCG. Вулична торгівля найбільш постраждала – втрати склали 10% –  і стала донором для зростання інших каналів – насамперед, e-commerce (+70%), прямих продажів (+43%) і традиційних магазинів (+23%). Досить скромне зростання зафіксували супермаркети (+7%) і гіпермаркети (+2%). Аналіз домашнього споживання 4 тисяч домогосподарств України показав цікаві дані: попри пандемію, у 2020 році FMCG продажі зросли на 7% порівняно з 2019-м. При цьому зростання розміру покупки склало 13%, хоча це й було дещо компенсовано зменшенням кількості покупок на 5%.

Марина відзначила суттєві зміни і в категоріях покупок. Продажі товарів Private Label зросли на 19%, тоді як продажі орендованої продукції – лише на п’ять. У той же час популярність вагових продуктів впала на 1%.

За словами спікерки, на зміну поведінки покупців вплинули побоювання втрати роботи й складний фінансовий стан, викликані економічним спадом внаслідок пандемії, і цей рівень занепокоєння в Україні значно вищий за інші європейські країни.

Втім, у майбутнє слід дивитися з оптимізмом. «Нова нормальність вже розпочалася, хоча й ще не сформована до кінця, – підсумувала свій виступ Марина Забарило. – Споживач досі живе в умовах надзвичайного стану, але загалом впорався з цією ситуацією. Це зменшує великі коливання, які спостерігалися на початку пандемії в більшості категорій, але й надає нові можливості для зростання!»

Наступна спікерка, Марина Вознесенська, директорка з маркетингу мережі аптек «Будьте здорові», «Економ-і-я» й «ЕКО-аптека», познайомила учасників конференції з Клієнторієнтованою стратегією в період соціальної турбулентності.

Марина презентувала кейс «Оптика в мережі аптек» зі збільшення продажів товарів оптики. Розповівши про наявні проблеми й пошук правильних рішень задля їхнього вирішення, спікерка зупинилася на аналізі споживчої поведінки клієнтів, та роботі персоналу з ними.

У підсумку в мережі було впроваджено низку трейд-маркетингових рішень – розширення категорії, поява аксесуарів для окулярів, постійний процес навчання персоналу, нове, більш зручне оформлення секції оптики, перебудова внутрішньої логістики тощо.

І це дало вражаючі наслідки. У підсумку, як зазначила Марина Вознесенська, річні продажі товарів категорії «Оптика» в усій мережі аптек збільшилися на 400%.

Велику увагу учасників заходу привернув виступ керівника відділу розвитку ВТМ і оптимізації асортименту мережі

 «АТБ-Маркет» Дар’ї Бахматової на тему «Колаборація брендів, як елемент просування товарів ВТМ».

Спікерка розповіла про маркетингові акції за участі популярних зірок української естради, які мережа

 «АТБ-Маркет» впровадила минулого року. Залучення селебріті – Оля Полякова, Олег Вінник, Дзідзьо у різних рекламних компаніях з метою просування товарів та проведення

 трейд-маркетингових заходів вигідно відрізнило мережу.

«Будувати всю комунікацію лише на цінах неможливо, – наголосила Дар’я Бахматова у підсумку свого виступу. – Слід робити акцент на емоціях, довірі й любові до бренду!»

Криза коронавірусу призвела до глобальних змін у багатьох галузів, і найбільші з них сталися у віртуальному середовищі. Прогрес електронних технологій лише пришвидшився, і це підтвердила наступна спікерка BIG TRADE-MARKETING SHOW-2021: У ВСІ ТЯЖКІ Людмила Мочальська. Керівниця програми лояльності ТМ «Родинна ковбаска» виступила з кейсом «Програма лояльності та штучний інтелект».

Бренд «Родинна ковбаска» виробляє м’ясну та хлібобулочну продукцію і впровадження новітніх технологій у такій традиційній галузі викликало неабияку зацікавленість.

В першу чергу виробник налагодив комунікацію зі споживачами, впровадивши чат-бот у мобільному застосунку Viber. Спікерка розповіла, що це дало змогу штучному інтелекту на підставі математичних алгоритмів проаналізувати вподобання споживачів. Це відкрило широкі можливості як для визначення популярності тих чи інших продуктів у різних категорій покупців, так і персоналізувати торговельні пропозиції.

У підсумку Людмила Мочальська відзначила позитивні наслідки цього ноу-хау: збільшення середнього чеку та кількості відвідувань магазинів лояльними клієнтами на фоні якісної двосторонньої комунікації.

Не менш цікавим за попередні виступи виявився і практичний кейс «Як заробити на витратах», представлений двома спікерами: комерційним директором Non Food, Berta Group, Іваном Даниленко й Олександром Андроніком, СЕО Sale’s Up.

Наведений кейс став прикладом співпраці національного дистриб’ютора продовольчих і непродовольчих товарів і компанії-постачальника рішень з автоматизації бізнес-процесів. Коротко обрисувавши ситуацію на ринку FMCG України, Іван Даниленко озвучив не надто приємний факт: при компенсації витрат та маркетингу втрати дистриб’ютора можуть сягати 500 тисяч грн. щомісяця. Проект автоматизації маркетингу мав на меті принаймні суттєво зменшити цю цифру.

Олександр Андронік детально розповів про етапи впровадження зручної та надійної системи CRM для Berta Group. Цей процес досі триває, але висновки після завершення першого етапу впровадження, підтверджені численними прикладами графіків і діаграм, переконали учасників конференції у гарних перспективах.

Дистриб’ютор отримав інструмент управління бюджетами та маркетингом з власним кабінетом для кожного працівника. Моніторинг дозволив робити звіт по всім показникам та KPI з прогнозами по звітним періодам контракту. Аналітика дала змогу оцінювати ефективність використання бюджетів, обліку механік, переоцінки та прогнозам.

У підсумку, впровадження проекту дало змогу підвищити ефективність роботи менеджерів і зменшити вплив людського фактору, і головне – покращити прибутковість компанії.

Наступним спікером виступив  Андрій Боровський, керівник маркетингу будівельних сумішей «Хенкель Баутехнік Україна». Його доповідь мала назву «DIGITAL підхід до просування. Кейс Хенкель Баутехнік.»

Компанія Хенкель спеціалізується на постачанні будівельних і клейових сумішей, тому її клієнтська аудиторія досить специфічна й прагматична. Спікер зазначив, що головним завданням перед маркетологами було – потрапити до центру прийняття рішень споживача. Для цього було вжито низку заходів.

Як відомо, споживач довіряє досвіду іншого споживача, і Андрій розповів, що з огляду на це було створено «армію» амбасадорів бренду із залученням мікро інфлюенсерів.

Автоматизація комунікації з клієнтами дозволила збільшити аудиторію, а впровадження власних лідерів думок – підвищити цінність бренду в очах споживачів.

Спікер підкреслив значення цих кроків – це дозволило ефективно доносити до потенційних покупців потрібний виробнику контент. У підсумку Андрій Боровський зазначив, що вжиті заходи дозволили споживачам краще сприймати технічно складну інформацію й підкріпили репутацію відкритого бренду, а отже – допомагатимуть робити вибір саме на користь продукції його компанії.

Тетяна Пащенко з компанії Май Україна познайомила аудиторію з кейсом «Вивід нового продукту в умовах тряски», заснованим на запуск продажів інноваційного продукту – вітамінної лінійки чаїв ТМ Curtis – у магазинах торгівельних мереж країни.

Маючи в розпорядженні лише три місяці вивід продукту, команда Тетяни розробила маркетингову стратегію, яка спиралася на донесення до споживача інформації про корисність для здоров’я нового продукту із залученням топ-блогерів на популярних серед молоді соціальних платформах – Facebook і Instagram і Tik-Tok.

Активна підтримка в соцмережах із конкурсами, фото сесіями та ігровими сторіс охопила загальну аудиторію в понад 3 мільйони користувачів.

Спікерка підкреслила, що разом із традиційними маркетинговими інструментами, це призвело до того, що вітамінна лінійка ТМ Curtis стала одним з найуспішніших запусків року, а планові показники за брифом у підсумку були перевищені на 202%.

«Своєчасність запуску в чинних умовах, покриття актуальної потреби в додатковій підтримці організму та його головних функцій: імунітету, гармонії, краси й активності стало вирішальним чинником успіху проекту», – наголосила під кінець свого виступу Тетяна Пащенко.

Юлія Вирва, комерційна директорка, Premier FOOD (Mr.Grill) виступила з темою: «Чи варто підключати онлайн продажі? За яких умов? Якщо варто, то як? Як перейти до FMCG e-commerce? Як підключити маркет-плейс?»

На прикладі своєї компанії спікерка запевнила учасників конференції у доцільності підключення каналів онлайн-торгівлі. Присутність постачальника харчових продуктів у вітчизняних і світових маркетплейсах, співпраця з онлайн-сервісами доставки, впровадження власного веб-магазину й мобільного застосунку дозволило бути представленими не лише на українському ринку, але й на великих ринках СНД, США, Європи й Азії.

Така стратегія, за словами Юлії, призвела до зростання продажів компанії в усіх категоріях.

Познайомивши слухачів із нюансами впровадження електронних інструментів, Юлія Вирва наприкінці своєї доповіді навела статистичні дані за минулий рік: які товари продемонстрували найбільше зростання в e-commerce, а також спрогнозувала збільшення на третину продажів товарів і послуг в FMCG-секторі у 2021 році.

Черговий кейс презентував Роман Білецький, національний менеджер ТМ Tiziano. Його виступ мав назву «Революція Tiziano. Алюмінієвій банці бути чи не бути? Битва банки з пляшкою».

Спікер розповів про нюанси впровадження на українському ринку нового продукту – газованих винних напоїв в інноваційній упаковці – алюмінієвих банках.

Зручність такого формату – благородний напій можна вживати будь-де без потреби мати із собою штопор чи бокали для вина – зумовила популярність вина в банках в усьому світі. Роман навів статистику, яка демонструє стабільне зростання продажів цих напоїв, зокрема, в США.

Цікавим для маркетологів виявився й наведений спікером аналіз п’яти поколінь споживачів (мовчуни, бебі-бумери, X, Y і Z) щодо їхніх споживчих звичок.

Загалом, як підсумував Роман Білецький, впровадження революційного формату вина виявилося успішним експериментом, який прийшов до смаку усім поколінням покупців – для більш старших вино в банках стало зручним релаксом, тоді як для молоді – своєрідним протестом проти встановлених шаблонів.

Наталія Нікітенко, managing Director ТОВ СП «Соломія», виступила з доповіддю на тему: «Як адаптувати рекламне повідомлення під нові умови?»

Спікерка розповіла про зміни, які сталися з настроями споживачів за останні 12 місяців. Після тривалого зростання добробуту спалах пандемії й пов’язані з цим події призвели до високого рівня занепокоєності й особистих переживань у великої частки людей.

Через це покупці стали більш прагматичними. Тому Наталія порадила рітейлерам бути чесними зі споживачами й пропонувати практичні й реалістичні пропозиції та надавати більш змістовну інформацію щодо товарів. Маркетологи також мають виступити і в ролі психологів – зменшити занепокоєність покупців, зрозуміти їхні проблеми.

Спікерка відзначила й зміни в інструментах охоплення аудиторії. Якщо раніше на першому місці йшло телебачення, то тепер лідером став інтернет-канал, тоді як телебачення й радіо посіли друге місце. Популярність друкованої преси невпинно падає із року в рік.

Наприкінці своєї доповіді Наталія Нікітенко зосередила увагу на мобільних за стосунках. Так, найкраще охоплення, за словами спікерки, наразі мають застосунки Chrome, Viber і Yotube – зокрема, за дослідженням, проведеним у вересні минулого року, рейтинг їхнього охоплення сягнув 99%.

Тема аналізу поведінки споживачів за допомоги технологій штучного інтелекту набирає все більшої популярності. І черговим підтвердженням цього став виступ Гаррія Гнатовського, архітектора рішень «Слуно Україна». Він презентував доповідь «Новий рівень прогнозування промо: аналіз поведінки покупців і машинне навчання».

Спікер наголосив, що сучасні тенденції на ринку потребують більшої персоніфікації пропозицій для покупців. Потреби клієнтів можуть включати тисячі найменувань товарів, до того ж адаптації до споживчих настроїв потребує додаткової інформації про зроблені покупки.

Саме тому більшість компаній на ринку приділяють велику увагу аналізу поведінки покупців – і 91% респондентів вважають, що це має вирішальне значення для збереження конкурентоздатності.

Гаррій Гнатовський представив кілька моделей машинного навчання для обслуговування клієнтів і на прикладах показав, наскільки точно штучний інтелект може прогнозувати зміну споживчої поведінки. Це надає змогу більш точно впроваджувати рекламні акції, змінювати ціни й приймати інші бізнес-рішення, що впливають на попит.

Наступною виступила Василиса Петлицька, заступниця директора з маркетингу EVA. Вона познайомила аудиторію з черговим практичним кейсом «Що значить бути одними з перших у світі? Досвід запуску мережею EVA акції колекціонування, з використанням електронних фішок».

Спікерка акцентувала увагу на перевагах програми лояльності, впровадженої мережею EVA. Колекціонування фішок спонукало покупців збільшувати розмір чека, маючи за мету згодом отримати винагороду – безкоштовний подарунок або велику знижку  на обраний товар.

Цей поширений маркетинговий інструмент мав свої недоліки – зокрема, бумажні фішки часто губилися, що не кращим чином позначалося на настрої покупців. Маркетологи EVA перевели акцію на електронні рейки, що не лише збільшило кількість споживачів, які долучилися до акції, але й зменшило видатки на маркетингові акції більш ніж на третину.

Таким чином, підсумувала Василиса Петлицька, перевірений часом маркетинговий інструмент може стати більш ефективним із залученням сучасних технологій.

Завершувала серію доповідей запрошена з Бельгії спікерка Тетяна Скоробагатова, продюсерка Big Trade-Marketing Show і керівниця маркетингу з 16-річним досвідом у рітейлі і FMCG. Вона розповіла про те, Як додати нові канали збуту і тільки виграти від цього.

На підставі останніх тенденцій у світовому маркетингу й змін споживчої поведінки Тетяна надала низку корисних порад із комунікації з покупцями. Зокрема, спікерка порадила оцінювати з певною частотою відстань між продавцем і покупцем в грошових і часових показниках в різних каналах збуту – фізичних магазинах, інтернет-маркетах, сервісах доставки тощо.

Тетяна наголосила, що помилково думати, ніби найжорсткіша конкуренція відбувається на полицях магазинів мережі – слід контролювати рівень конкуренції тих каналів збуту, які є найбільш прибутковими і контрольованими.

Також спікерка нівелювала поширений міф, ніби впровадження цифрових каналів збуту – це дуже дешево. Вона порадила залучати досвідчених спеціалістів у цій галузі, аби прорахувати вартість просування в новому каналі збуту.

«Зведіть отриману інформацію та оцініть швидкість і вартість запуску того чи іншого напрямку. І навіть якщо зараз для вас щось не актуально, як показує не тільки українська, а й світова практика, готовим треба бути до будь-яких ситуацій», – такими словами підсумувала і свій виступ, і всю конференцію Тетяна Скоробогатова.

B2B Медіа-група TradeMasterGroup, вітає учасників конференції з набутими знаннями і новими знайомствами!

%d bloggers like this: